Temu stjeler dine besøkende - her er hva du kan gjøre med det

image0

I midten av august i fjor begynte Temu, en kinesisk e-handelsplattform, å annonsere aggressivt i Europa. De kjøpte opp så mye annonseplass som mulig for å tiltrekke seg nye besøkende og overgå sine konkurrenter. Dette har fått annonsekostnadene til å skyte i været, og små bedrifter sitter igjen med få alternativer.

Du kan enten betale de økte annonsekostnadene og akseptere lavere fortjeneste og færre salg/henvendelser, eller du kan velge å ta opp kampen mot Temu. Kompenser for tapet ved å omfordele ressurser til tiltak som øker konverteringsraten (salgsprosenten) blant de besøkende du tiltrekker deg gjennom organiske topp 3-plasseringer i Google-søk.


 
Hvordan vet vi at Temu forårsaker prisøkninger?

Obsidian Digital (https://obsidian.dk/), et ledende dansk digitalt markedsføringsbyrå, har samlet innsikt fra annonsedata som viser Temus påvirkning på markedet. Disse dataene er basert på danske selskaper og deres annonsekostnader for Performance Max-kampanjer, men som nevnt kan Temus brede rekkevidde og målrettede annonseringsstrategi merkes i hele europeisk e-handel. Samtidig har Obsidian merket at erfaringene fra det danske markedet kan overføres med lignende suksess til Norge og andre EU-land.


Så, hva kan du gjøre med det?

Leveringsbetingelser og kundesuppport

Temu har utfordringer med å tilby visse tjenester, som levering på én dag og kundesupport på lokalt språk.
 
Disse tjenestene er viktige for e-handelskunder, og ved å inkludere dem i din nettbutikk, tilbyr du fordeler som Temu ikke kan matche, noe som kan sikre kundelojalitet.
 

Øk organisk tilstedeværelse

Temu er svake på organiske topprangeringer i Norge.
 
Istedenfor å kjøpe dyre klikk fra førstegangsbesøkere i Google Ads, kan du ved hjelp av Aktiv SEO tiltrekke deg flere klikk via Google organisk. Da vil du øke synlighet for dine viktigste søkeord med mellom 80 – 90 prosent, fordi annonser i Google Ads har en gjennomsnitt synlighet på kun 10 – 20 prosent avhengig av klikkbudsjett.


PMAX Remarketing

Klikkene du får via organisk søk kan igjen kan brukes til å kostnadsoptimalisere og forbedre effekten av det Google kaller PMAX remarketing.
 
Dette innebærer å bruke data fra organisk trafikk til å målrette annonser mer effektivt mot besøkende som har vist interesse for dine produkter. Vår erfaring viser at denne strategien har økt lønnsomheten via Google Ads med 30–50 prosent for våre kunder.

Oppsummering
Ved å kombinere en sterk organisk tilstedeværelse med optimal bruk av PMAX, kan du sikre en konkurransefordel i markedet, selv mot store aktører som Temu.
 
Lyst å høre mer om hva Aktiv SEO kan bety for din lønnsomhet? Book et raskt møte med nyttig innsikt for din bransje og selskap

 

bestill-kurs
bestill-kurs

Book et gratis møte

Bestill kurs
rino-klatredigital-rund
strek2
Rino Larsen har jobbet med design og utvikling av websider og digital markedsføring siden 1998. Han har inngående erfaring som leder, styremedlem og styreleder i digital- og reklamebyråer. Larsen har spesialisert seg på å optimalisere markedsbudsjetter uansett bransje. Hans lidenskap ligger i å anvende teknologi og innsikt for å maksimere lønnsomhet. Rinos engasjement reflekteres i hans egne ord: "Jeg brenner for å bruke teknologi og innsikt for å maksimalisere lønnsomhet".
 
Rino Larsen, daglig leder og partner i Klatre Digital AS  |  Linkedin >
strek2

Relaterte bloggartikler

strek2
seo-1

SEO forklart på 2 minutter

04.01.2024
Les mer >>
shutterstock_1027563298

Optimalisering av lønnsomhet: Kombinering av innsikt fra Google Ads og SEO-strategi

01.01.2024
Les mer >>
shutterstock_1027563223

Maksimer salget med SEO på toppledelsens agenda

18.12.2023
Les mer >>

Relaterte artikler

strek2
klatre-med-ill-4

Aktiv SEO – bli førstevalget i søkemotorene

Les mer >>
telefon-magnet-4-3-bakgrunn

Digital strategi og rådgivning

Les mer >>
webinar-4-3

Gratis prognose

Les mer >>