I en tid hvor optimalisering er nøkkelen til suksess, vender selskaper seg til avanserte verktøy for å skjære ned på kostnader til markedsføring. Ved å koble innsikt fra avkastning på investeringen i Google Analytics 4 og Klatres Dashboard kan bedrifter optimaliser markedsbudsjettet sine.
Å kutte markedskostnader som eneste strategi i vanskelige tider gir for de fleste færre kunder og salg og den nedadgående spiralen forsterkes. En bedre løsning er en grundig analyse av hvilke kanaler som gir høy ROI og allokere budsjettet dit det gir høyere lønnsomhet og spare der den kortsiktige lønnsomheten er lav.
Vårt råd er det samme uansett virksomhet. Finn svaret på følgende; hvor mye koster en kunde fra hver kanal?
Rino Larsen, daglig leder i Klatre Digital Vi ser at mange selskaper sløser bort ekstreme summer av markedsbudsjettet fordi det ikke er satt opp viktige måleparametere og rapporteringsrutiner. Rapportene er ofte mangelfulle og viktige økonomiske beslutninger tas uten korrekt innsikt og virkelighetsforståelse.
Én kanal viser tre til fem ganger høyere lønnsomhet
For å illustrere viktigheten av innsikten tok vi et bredt utvalg av våre kunder og sammenliknet investeringene i Google Ads, SEO og sosiale medier. Resultatene viste et tydelig mønster over tid. Omsetningen per investerte krone i SEO er tre til fem ganger høyere enn i Google Ads. Sosiale medier fungerer best som en branding-kanal med noen få unntak, men vister seg i all hovedsak som det dyreste alternativet når det gjelder pris per kunde.
Det betyr ikke at man skal utelukke Google Ads eller sosiale medier, men måle kanalenes betydning i kundereisen og bruke innsikten til å justere og gjøre informerte valg. For de fleste handler det om å kutte i kostnadene og bruke budsjettet smartere.
Les om undersøkelsen her
Å spå utviklingen i 2024 er ikke som å se i en spåkule
Ved å se på utviklingen gjennom 2023 ser vi noen trekk som er viktig å ha innsikt i – og som mest sannsynlig vil gjøre seg gjeldene også i 2024. Vi ser søkevolumet i en del bransjer har falt. I noen bransjer – og innen noen spesifikke produkter og tjenester – kan vi se fall helt opp i noen titalls prosent. Samtidig er dert også vekst i andre søkeord. Søkevolum er et viktig parameter for å følge markedsutviklingen – og det fine er at det veldig enkelt og følge med på.
Dette skjer paralelt med at kost per klikk kanaler som Google Ads og sosiale medier har økt i pris. Når det gjelder Google Ads styres dette i større og større grad av AI og automatisering. Noe som gjør at mange kan kutte ned i budsjettene for drifting av kampanjene.
Dette er hva mange fokuserer på i 2024
- Forbedre målinger og forståelse av kundereise og allokere budsjettene
- Øke innsikt i søkevolum, søkeord og hvordan kundene søker
- Redusere merkevareinvesteringer
- Kutte kostnader i kanaler som Gule sider, papirannonse m.m.
- Satse mer på performance kanaler som gir høy ROI
- Etablere bedre rutiner for innsikt, rapportering og oppfølging
SEO er fundamentet i vår digitale markedsføringsstrategi. Det sørger for at vi er synlige der våre kunder allerede søker etter løsninger
sier Thomas Luiz, SEO-ansvarlig Right Price Tiles Prioritering av SEO for maksimal effektivitet
Søkemotoroptimalisering (SEO) har lenge stått som en bastion for høy ROI. I 2024 er det klart at investering i SEO ikke bare er kostnadseffektivt, men også kritisk for digital synlighet og lønnsomhet. Covid og kriger har økt konkurransen om kundene på nett. Dette har ført til at kost per klikk kanaler som Google Ads og sosiale medier har blitt langt dyrere. Analytikere spår tøffere konkurranse og videre kostnadsvekst.
For de fleste bransjer og selskaper vinner SEO overlegent over Google Ads og sosiale medier når det gjelder ROI. Hele tre til fem ganger høyere omsetning per investerte krone. Det er godt dokumentert blant våre kunder med en Aktiv SEO strategi.
Rino Larsen, daglig leder i Klatre Digital Innsikt fra GA4 som drivkraft for strategiske beslutninger
GA4 og Klatres dashboard spiller en pivotal rolle i å forstå kundereisen, hvilket gjør det mulig for selskaper å allokere ressurser til de mest lønnsomme initiativene. Med nye brukerorienterte målinger og integrasjon over ulike plattformer, blir innsikten en avgjørende ressurs for å forstå hvor og hvordan markedsbudsjettet bør investeres.
I eksempelet under sammenlikner vi omsetning per investerte krone.
Én krone investert i Google Ads gir 7,25 kroner i omsetning.
Én krone investert i Google organisk gir 33,33 kroner i omsetning.
Bildet over er et eksempel på Klatres dashboard fra en av våre kunder. En stor kjede med nettbutikk og 180 fysiske butikker over hele Norge. I dette tilfellet er ROI 4,5 høyere fra organisk VS Google Ads.
- Denne kolonnen viser vekst i rangeringer siste 12 måneder. Kunden har oppnådd 3 503 flere søkeord blant topp tre rangeringer. Mellom 60 og 80% av klikkene kommer fra topp tre rangeringer.
- Denne kolonnen viser totalt antall klikk til nettsiden de siste 30 dager. 205 538 klikk. Den viser også antall klikk fordelt på de forskjellige kanalene.
- Denne kolonnen viser total omsetning og per kanal. Direkte har størst omsetning før organisk, Google Ads og sosiale medier
Oppsummering
Å kjenne til og utnytte innsikt fra SEO, GA4 og andre analyseverktøy er essensielt for ledere og beslutningstakere som ønsker å utnytte markedsbudsjettene sine bedre. I 2024 er det denne innsikten som skiller de kostnadseffektive kampanjene fra de som drukner i digital støy. Ved å sette en datadrevet fot frem, vil selskaper kunne kutte unødvendige kostnader og samtidig styrke sin markedsposisjon.
Rino Larsen har jobbet med design og utvikling av websider og digital markedsføring siden 1998. Han har inngående erfaring som leder, styremedlem og styreleder i digital- og reklamebyråer. Larsen har spesialisert seg på å optimalisere markedsbudsjetter uansett bransje. Hans lidenskap ligger i å anvende teknologi og innsikt for å maksimere lønnsomhet. Rinos engasjement reflekteres i hans egne ord: "Jeg brenner for å bruke teknologi og innsikt for å maksimalisere lønnsomhet".
Rino Larsen, daglig leder og partner i Klatre Digital AS | Linkedin >