Flere og flere bruker ChatGPT og andre AI-verktøy i tillegg til Google for å finne informasjon. Men hvordan kan bedrifter sikre at deres innhold blir synlig på disse plattformene?
Studier (se kilder nederst i artikkelen) viser at AI-plattformer som ChatGPT og Googles "AI Overviews" henter innhold hovedsakelig fra de tre øverste organiske søkeresultatene for et gitt søkeord.
Dette viser tydelig at topprangeringer gjennom Aktiv SEO er avgjørende for synlighet i AI-plattformer, spesielt med økende bruk av generativ AI.
Google har definert de viktigste faktorene for hvordan søkeresultater rangeres. Kort fortalt prioriteres landingssider med relevant innhold som gir gode svar på brukernes spørsmål. Innholdet vurderes ut fra kriterier som ekspertise, tillit og pålitelighet, og den viktigste faktoren i oppskriften er om andre anerkjente nettsteder lenker til eller refererer til innholdet.
Gjennom Aktiv SEO sikrer vi at nettsider får verdifulle, eksterne lenker fra autoritative nettsteder hver uke, samtidig som vi optimaliserer innholdet for søkemotorer og AI.
Metoden vår skaper ikke bare sterke topprangeringer, men sørger også for at innholdet ditt blir en datakilde for AI-plattformer.
AI-plattformer bruker 1–5 sekunder på å tolke innhold. For å øke sjansene for at din nettside blir hentet inn, må det viktigste budskapet plasseres høyt og tydelig.
En effektiv strategi er å bruke en kortversjon av innholdet tidlig på siden, med en "Les mer"-knapp som folder ut teksten for utdypende informasjon.
Ved å kombinere Aktiv SEO og AI-vennlig innholdsstruktur, sikrer du ikke bare høyere rangering i Google, men også økt synlighet i fremtidens AI-søk.
Ta kontakt med oss for en uforpliktende SEO rapport som viser hvor mye flere klikk og salg du kan få via Aktiv SEO. Det er gratis og du kan benytte denne lenken for å finne en tid som passer deg best.