Hvordan bli mer synlig i AI-plattformer?

be52f44e-5a6b-443d-b06c-0b5e1e0b051d

Flere og flere bruker ChatGPT og andre AI-verktøy i tillegg til Google for å finne informasjon. Men hvordan kan bedrifter sikre at deres innhold blir synlig på disse plattformene?

Studier (se kilder nederst i artikkelen) viser at AI-plattformer som ChatGPT og Googles "AI Overviews" henter innhold hovedsakelig fra de tre øverste organiske søkeresultatene for et gitt søkeord.

Hvor stor sjanse har du for å bli inkludert i AI-resultater?

  • Førsteplass i Google: 53 % sjanse for å bli vist i AI Overviews og AI-løsninger som bruker OpenAI (ChatGPT m.fl.).
  • Tiendeplass i Google:  Sannsynligheten synker til 36 %.
  • Når både eksakte søk og reformulerte søk tas med, er det 61 % overlapp mellom AI Overviews og de høyest rangerte organiske søkeresultatene.

Dette viser tydelig at topprangeringer gjennom Aktiv SEO er avgjørende for synlighet i AI-plattformer, spesielt med økende bruk av generativ AI.

Organiske topprangeringer påvirker AI-resultater

Google har definert de viktigste faktorene for hvordan søkeresultater rangeres. Kort fortalt prioriteres landingssider med relevant innhold som gir gode svar på brukernes spørsmål. Innholdet vurderes ut fra kriterier som ekspertise, tillit og pålitelighet, og den viktigste faktoren i oppskriften er om andre anerkjente nettsteder lenker til eller refererer til innholdet.

Gjennom Aktiv SEO sikrer vi at nettsider får verdifulle, eksterne lenker fra autoritative nettsteder hver uke, samtidig som vi optimaliserer innholdet for søkemotorer og AI.

Metoden vår skaper ikke bare sterke topprangeringer, men sørger også for at innholdet ditt blir en datakilde for AI-plattformer.

Optimalisering av landingssider for AI-plattformer

AI-plattformer bruker 1–5 sekunder på å tolke innhold. For å øke sjansene for at din nettside blir hentet inn, må det viktigste budskapet plasseres høyt og tydelig.

En effektiv strategi er å bruke en kortversjon av innholdet tidlig på siden, med en "Les mer"-knapp som folder ut teksten for utdypende informasjon.

Hvordan strukturere kortversjonen?

  • Bruk kulepunkter for å gjøre innholdet lettfattelig.
  • Plasser kortversjonen så nær hovedtittelen som mulig for rask AI-innhenting.
  • Se hvordan VG har implementert kortversjoner for optimal brukeropplevelse: Se eksempel her »

Ved å kombinere Aktiv SEO og AI-vennlig innholdsstruktur, sikrer du ikke bare høyere rangering i Google, men også økt synlighet i fremtidens AI-søk.

Gratis uforpliktende møte?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende SEO rapport som viser hvor mye flere klikk og salg du kan få via Aktiv SEO. Det er gratis og du kan benytte denne lenken for å finne en tid som passer deg best.

bestill-kurs
bestill-kurs

Trenger du hjelp med å forbedre Google Ads?

Bestill kurs
rino-klatredigital-rund
strek2
Rino Larsen har jobbet med design og utvikling av websider og digital markedsføring siden 1998. Han har inngående erfaring som leder, styremedlem og styreleder i digital- og reklamebyråer. Larsen har spesialisert seg på å optimalisere markedsbudsjetter uansett bransje. Hans lidenskap ligger i å anvende teknologi og innsikt for å maksimere lønnsomhet. Rinos engasjement reflekteres i hans egne ord: "Jeg brenner for å bruke teknologi og innsikt for å maksimalisere lønnsomhet".
 
Rino Larsen, daglig leder og partner i Klatre Digital AS  |  Linkedin >
strek2

Relaterte bloggartikler

strek2
PastedGraphic-1-kopi

Få bedre lønnsomhet med Google Ads gjennom Aktiv SEO

27.01.2025
Les mer >>
Skjermbilde%202024-12-09%20kl_%2010_30_07

Hvorfor har Google Ads blitt dyrere – og hva kan du gjøre med det?

11.12.2024
Les mer >>
image0

Temu stjeler dine besøkende her er hva du kan gjøre med det

24.10.2024
Les mer >>

Relaterte artikler

strek2
klatre-med-ill-4

Aktiv SEO – bli førstevalget i søkemotorene

Les mer >>
telefon-magnet-4-3-bakgrunn

Digital strategi og rådgivning

Les mer >>
webinar-4-3

Gratis prognose

Les mer >>