Temu stjeler dine besøkende

Her er hva du kan gjøre med det

e435b285-3e06-4d6b-a109-95900103dbef
24.10.2024

I midten av august i fjor begynte Temu, en kinesisk e-handelsplattform, å annonsere aggressivt i Europa. De kjøpte opp så mye annonseplass som mulig for å tiltrekke seg nye besøkende og overgå sine konkurrenter. Dette har fått annonsekostnadene til å skyte i været, og små bedrifter sitter igjen med få alternativer.

Du kan betale de økte annonsekostnadene og akseptere en redusert fortjeneste, eller redusere dine annonseringsinnsatser og også tape fortjeneste fordi du tiltrekker færre potensielle kunder. Men du kan også ta opp kampen mot Temu. Kompenser for fortjenestetapet ved å omfordele ressurser til innsats som øker konverteringsratene (salgsprosent) for de besøkende du tiltrekker deg via organiske topp 3 rangeringer i Google søk.
 

Hvordan vet vi at Temu forårsaker prisøkninger?

Obsidian Digital (https://obsidian.dk/), et ledende dansk digitalt markedsføringsbyrå, har samlet innsikt fra annonsedata som viser Temus påvirkning på markedet. Disse dataene er basert på danske selskaper og deres annonsekostnader for Performance Max-kampanjer, men som nevnt kan Temus brede rekkevidde og målrettede annonseringsstrategi merkes i hele europeisk e-handel. Samtidig har Obsidian merket at erfaringene fra det danske markedet kan overføres med lignende suksess til Norge og andre EU-land.
 

Så, hva kan du gjøre med det?

Temu, gitt deres forretningsmodell, har utfordringer med å tilby visse tjenester, som levering på én dag og kundesupport på lokalt språk. Disse tjenestene er viktige for e-handelskunder, og ved å inkludere dem i din nettbutikk, tilbyr du fordeler som Temu ikke kan matche, noe som kan sikre kundelojalitet.
Ved hjelp av Aktiv SEO kan du tiltrekke deg flere klikk via Google organisk, noe som igjen kan brukes til å kostnadsoptimalisere og forbedre effekten av det Google kaller PMAX remarketing.

Dette innebærer å bruke data fra organisk trafikk til å målrette annonser mer effektivt mot besøkende som har vist interesse for dine produkter. Vår erfaring viser at denne strategien har økt lønnsomheten via Google Ads med 30–50 prosent for våre kunder. Ved å kombinere en sterk organisk tilstedeværelse med optimal bruk av PMAX, kan du sikre en konkurransefordel i markedet, selv mot store aktører som Temu.
 

Lyst å høre mer om hva Aktiv SEO kan bety for din lønnsomhet?

Book et gratis møte (30 min) i vår kalender og vi lager også en prognose for din bedrift som vi viser under møtet. 
kurs
Skrevet av Rune Larsen
SEO ekspert
Les mer om Rune >>
Relaterte artikler
strek2

Digital strategi og rådgivning

02.01.2024
Les mer >>
Digital strategi og rådgivning

SEO forklart på 2 minutter

20.07.2023
Les mer >>
SEO forklart på 2 minutter

Innsikt fra Google Ads kan gi bedre SEO resultater

30.06.2023
Les mer >>
Innsikt fra Google Ads kan gi bedre SEO resultater