SEO forklart på 2 minutter

Hva er SEO, og hvorfor er det for de fleste norske bedrifter en kritisk suksessfaktor i en digital markedsføringsstrategi?

seo-1

Kortversjonen

For å forstå "SEO" og dets betydning som en suksessfaktor for mange norske bedrifter, må man først sette seg inn i strukturen av søkeresultatene og grunnprinsippene i Googles inntektsmodell, Google Ads.

Google Ads består av tekstannonser som vises øverst i søkeresultatene og det vises maksimalt fire tekstannonser for hvert søk. Disse annonsene roteres med over hundre annonsevarianter per uke fordelt på et 30-talls ulike annonsører.

Dette betyr i praksis at en gitt annonsør i gjennomsnitt har en tilstedeværelse i søk på mellom 6–10 prosent ved et klikkbudsjett på NOK 50 000.
 
Ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO) kan en nettside oppnå topplasseringer i organiske søkeresultater som vises rett under Google Ads annonsene. Disse oppføringene er der hele døgnet og topp tre plasseringer står for ca 68 % av alle klikk fra søkemarkedet og med 100% av døgnet i synlighet.

Gitt den overlegne klikkprosenten fra organiske resultater sammenlignet med Google Ads, representerer SEO et unikt konkurransefortrinn.

Dette blir stadig mer attraktivt for bedrifter som anerkjenner viktigheten av trafikk fra brukere som søker etter det de tilbyr eller selger.


Hva er SEO?

For å forstå SEO og dets betydning som en suksessfaktor for mange norske bedrifter, må man først sette seg inn i strukturen av søkeresultatene og grunnprinsippene i Googles inntektsmodell, Google Ads.
 
Bilde som viser sponsede annonser og organiske søkeresultater.

Søkeresultatene kan deles inn i to hovedkategorier: Sponsede annonser og organiske søkeresultater. Forståelse av disse kategoriene er essensielt for å forstå søkemotoroptimalisering (SEO).


Hva er Google Ads?

Bilde som viser Google annonser

Google Ads er annonser som er merket som sponset og vises først i søkeresultatene. En sponset annonse kan enten være en tekstannonse eller en produktannonse som viser produktbilder med pris, ofte referert til som Google Shopping. Det vises opptil 4 tekstannonser på toppen, plassert over de organiske søkeresultatene.

Bedrifter betaler per klikk for visning av disse annonsene, og disse er basert på søkeord eller søkefraser som bedriftene ønsker å nå ut til. Annonsørene har et daglig budsjett for å kontrollere kostnadene, og annonsene varieres med andre aktører basert på de samme søkeordene. Når dagsbudsjettet er oppbrukt, vises ikke annonsene før neste dag. Dette budsjettet kan spres ut over dagen eller konsentreres om spesifikke tidspunkter.
 

Klikkprosent: Google Ads vs. SEO organisk

Bilde som viser topprangeringene i et Goolge-søk.

En studie fra Cornell University og FirstPageSage sammenlikner den gjennomsnittlige klikkprosenten i Google Annonser med organiske rangeringer. 
Analysen viser at gjennomsnittlig klikkprosent for tekstannonser ligger mellom 2–5%. Organiske rangeringer har en gjennomsnittlig følgende klikkprosent:

Førsteplass: 39,8%,
Andreplass: 18,7%,
Tredjeplass: 10,2%.


Samlet gir topp 3 organiske rangeringer 68,7% av klikkene fra søk, noe som demonstrerer verdien av SEO over Google Ads.


Hvordan oppnå topprangeringer?

SEO står for “Search Engine Optimization” eller "søkemotoroptimalisering" på norsk. SEO handler om å tilpasse hjemmesidens innhold til de søkeordene en bedrift ønsker å rangere høyt for. Google definerer sin algoritme med akronymet E-E-A-T, som står for erfaring, ekspertise, autoritet og tillit.

Tillit og autoritet kan styrkes ved å lenke fra eksterne kilder med høy troverdighet. Dette kalles "off-site SEO". Google anser tillit og autoritet som den viktigste rangeringsfaktoren, og i praksis kan dette utgjøre opp til 75% av deres algoritme.
 

Nettstedets potensial

Ved hjelp av Semrush og kalkylemodeller fra Cornell University, har Klatre utviklet en prognose som er 80–100% nøyaktig sammenlignet med data fra Google Analytics.

Vi tilbyr en gratis analyse av ditt nettsted som identifiserer dets nåværende rangeringspotensial og prognose på hvor mange flere klikk nettsiden kan oppnå fra flere organiske topprangeringer.

Kontakt oss for en uforpliktende analyse. Analysen presenteres via videomøte, helt uten forpliktelser eller salgspresentasjon. (Ingen salg i møtet)

rino-klatredigital-rund
strek2
Rino Larsen har jobbet med design og utvikling av websider og digital markedsføring siden 1998. Han har inngående erfaring som leder, styremedlem og styreleder i digital- og reklamebyråer. Larsen har spesialisert seg på å optimalisere markedsbudsjetter uansett bransje. Hans lidenskap ligger i å anvende teknologi og innsikt for å maksimere lønnsomhet. Rinos engasjement reflekteres i hans egne ord: "Jeg brenner for å bruke teknologi og innsikt for å maksimalisere lønnsomhet".
 
Rino Larsen, daglig leder og partner i Klatre Digital AS  |  Linkedin >
strek2
bestill-kurs
bestill-kurs

Meld deg på vårt kurs

Bestill kurs

Relaterte bloggartikler

strek2
shutterstock_1027563298

Optimalisering av lønnsomhet: Kombinering av innsikt fra Google Ads og SEO-strategi

01.01.2024
Les mer >>
shutterstock_1027563223

Maksimer salget med SEO på toppledelsens agenda

18.12.2023
Les mer >>
klatre-med-ill-3

Slik kutter selskaper markedskostnadene i 2024

18.12.2023
Les mer >>

Relaterte artikler

strek2
klatre-med-ill-4

Aktiv SEO – bli førstevalget i søkemotorene

Les mer >>
telefon-magnet-4-3-bakgrunn

Digital strategi og rådgivning

Les mer >>
webinar-4-3

Gratis prognose

Les mer >>