En vanlig bekymring er at Google Ads kan «stjele» klikk som ellers ville kommet gjennom organiske topplasseringer – også kalt kannibalisering. Men både forskning og praktiske eksempler viser at fordelene ofte oppveier eventuelle tap.
Ifølge Googles egne studier gir topprangeringer i de organiske søkeresultatene kombinert med annonsering for de samme søkebegrep aller best effekt. Når både organisk plassering og Google Ads vises samtidig på samme søkeresultat, vil synligheten dobles og kan sammen øke det totale antallet klikk med opptil 89 prosent.
Organiske topp 3 rangeringer står alene for hele 68–70 prosent av klikkene, men fordi man også er tilstede i Google Ads øker sannsynligheten for at nettopp disse bedriftene vinner opp til 89 prosent av klikkene. Det er en psykologisk faktor og samlet økt synlighet (spesielt via mobil) som trigger denne ekstra prosenten.
Samspillet i Google Ads med topprangeringer på samme søkeord i organisk kan gi et kraftig løft for både synlighet, flere klikk og økt salg. I mange tilfeller vil den samlede lønnsomheten fra økt salg eller flere henvendelser (gjennom både SEO og Google Ads) veie tyngre enn det som eventuelt går tapt i klikkkostnader ved å annonsere på samme søkeord i Google Ads.
Disse kildene viser klart at annonser genererer ekstra trafikk som ikke dekkes opp av organisk synlighet alene – noe som taler for at Google Ads og SEO fungerer best som en kombinasjon.
I Google Research-artikkelen Incremental Clicks: Impact of Search Advertising fra 2011 rapporterer Google at 89 % av trafikken fra annonser ikke erstattes av organisk trafikk når disse pausene. Studien er basert på data fra over 400 annonsør-kontoer support.google.com+8research.google+8adwords.googleblog.com+8.
I rapporten Incremental Clicks Impact Of Mobile Search Advertising (oppdatert rundt 2013), fant Google at omtrent 88 % av annonsene på mobil er inkrementelle – veldig likt desktop-tallene fra 2011. Det betyr at 88 % av klikkene ikke ville skjedd organisk, selv på mobile enheter oneims.comthinkwithgoogle.com+4research.google.com+4dofollow.nl+4.
Dette er fortsatt relevant i 2025, og det understøtter at Google Ads skaper betydelig ekstra trafikk – også i dagens nettmiljø.
Merk! Vi har ferie i juli! Book her: https://calendly.com/rune-klatredigital/60min